جستجو

شرح وظایف

  1. اجرای سیاست‌های اطلاع‌رسانی دولت
  2. همکاری با رسانه‌های جمعی جهت انعکاس مناسب عملکردهای بخش‌های مختلف
  3. پاسخگویی به ابهام‌ها
  4. تهیه و اجرای طرح‌های تبلیغاتی وزارتخانه
  5. اجرای مناسب مراسم و مناسبت‌ها
  6. ایجاد حسن رابطه بین کارکنان و مسئولان وزارتخانه از طریق برگزاری جلسات داخلی
  7. نظارت بر انتشارات و نشریات وزارتخانه
  8. مدیریت پایگاه‌های اطلاع‌رسانی الکترونیک و افکارسنجی عمومی و دستگاهی از جمله اهم فعالیت‌های روابط عمومی سازمان‌های دولتی است که در ماده 2 آیین‌نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مصوب 23/2/1386 هیات وزیران به آنها اشاره شده است.

 

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در قالب 2 معاونت و 4 اداره با شرح وظایف ذیل در حوزه‌های ارتباطات، تبلیغ و اطلاع رسانی، امور فرهنگی، انتشارات و معرفی و آموزش ایفای نقش می‌کند.

 

معاونت روابط عمومی

اداره ارتباط با رسانه:

  • تنظیم، اطلاع‌رسانی و برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های خبری وزارتخانه
  • تهیه، تنظیم و صدور اطلاعیه، بیانیه، جوابیه و مواضع رسمی وزارتخانه
  • پاسخگویی به سوالات و مراجعات خبرنگاران و اصحاب رسانه و ارائه اطلاعات مورد نیاز با لحاظ کردن سطح و طبقه‌بندی اخبار و اطلاعات وزارتخانه
  • تهیه فیلم، عکس و گزارش خبری از مراسم و برنامه‌های وزارتخانه
  • پوشش خبری و رسانه‌ای نشست‌ها، دیدارها، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای داخلی و خارجی وزارتخانه
  • بررسی مستمر اخبار و رویدادهای وزارتخانه در خبرهای روزانه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و فضای مجازی
  • ارسال اخبار وزارتخانه برای رسانه‌ها براساس آیین‌نامه مدون
  • شناسایی و بررسی وضعیت خبرگزاری‌ها و مطبوعات به لحاظ تاثیرگذاری، تیراژ و میزان مخاطب
  • بررسی درخواست‌های مصاحبه با وزیر و معاونان وزارتخانه و اولویت‌بندی آنها
  • دریافت محورها و سوالات اصلی مصاحبه‌ها و تنظیم پاسخ‌های پیشنهادی
  • هماهنگی‌های لازم به منظور حضور وزیر و معاونان وزارتخانه در خبرگزاری‌ها و مطبوعات
  • کنترل اخبار منتشر شده وزارتخانه در رسانه‌ها
  • تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران، خبرگزاری‌ها و مطبوعات
  • انجام هماهنگی‌های لازم برای انجام سفرهای رسانه‌ای خبرنگاران به استان‌های کشور
  • رصد روزانه اخبار وزارتخانه و تهیه بولتن خبری روزانه
  • رصد اخبار وزارتخانه در شبکه‌های صدا و سیما
  • بررسی ظرفیت‌های خبری و تولیدی صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای حضور وزارتخانه در رسانه ملی
  • دریافت محورها و سوالات و هماهنگی حضور وزیر و معاونان وزارتخانه در برنامه‌های مختلف صدا و سیما
  • تهیه فیلم برنامه‌های حضور وزارتخانه در صدا و سیما و تحویل به واحد سمعی و بصری برای آرشیو
  • بررسی درخواست‌های مصاحبه با شبکه‌های مختلف صدا و سیما
  • تشکیل کارگروه‌های مشترک برای احصاء ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی به منظور ارتقاء همکاری وزارتخانه با معاونت‌های صدا، سیما، برون مرزی، سیاسی و ... رسانه ملی
  • بررسی تقاضاهای رسانه‌های خارجی و رسیدگی به مکاتبات اداره‌کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در موارد لزوم اداره‌کل حراست وزارتخانه به منظور بررسی وضعیت رسانه‌های متقاضی گفتگو با مقامات وزارتخانه و یا تهیه گزارش از اماکن وابسته
  • هماهنگی و رسیدگی به تقاضاهای رسانه‌های بین‌المللی برای گفتگو با وزیر و مقامات مسئول وزارتخانه
  • تهیه فیلم و مستندات خبرهای وزارتخانه در رسانه‌های خارجی و تحویل به واحد آرشیو
  • رصد خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های بین‌المللی و تهیه بولتن‌های دوره‌ای
  • برنامه‌ریزی برای تاثیرگذاری در فضای رسانه‌های خارجی به منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور

اداره روابط عمومی:

  • برنامه‌ریزی و برگزاری مراسم‌ها و برنامه‌های مناسبتی، مذهبی و ملی در داخل و خارج وزارتخانه
  • برنامه‌ریزی، تمهید مقدمات و اعمال ملاحظات فرهنگی، تبلیغاتی و تشریفاتی در برنامه‌های وزیر
  • انجام تمامی هماهنگی‌ها با واحدهای مرنبط به منظور برگزاری برنامه‌ها
  • مکاتبه با نهادها و دستگاه‌ها به منظور اخذ تسهیلات و امکانات
  • نظارت بر نصب بنر، پوستر و آگهی‌ها و ... و تبلیغات محیطی مراسم
  • هماهنگی با قاری، مجری و گروه‌های هنری برای حضور در برنامه‌ها
  • هماهنگی برای تامین هدایا، اقلام و ... در برنامه‌ها
  • ثبت و ضبط تمامی مراسم‌ها و برنامه‌های وزارتخانه (صوتی و تصویری)
  • مدیریت سالن اجتماعات ساختمان مرکزی وزارتخانه
  • آرشیو برنامه‌ها و مراسم وزارتخانه به صورت موضوعی و طبقه‌بندی شده
  • سفارش تولید تیزرها، نماهنگ‌ها و وله‌های تصویری برای مراسم‌های مرتبط
  • مستندسازی چند رسانه‌ای رویدادهای وزارتخانه و برنامه‌ریزی برای تولیدات مرتبط
  • ارائه خدمات تبلیغاتی به معاونت‌های وزارتخانه و واحدهای تابعه مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی بر اساس دستورالعمل تبلیغات
  • انجام تمامی خدمات گرافیکی شامل طراحی پوستر، بنر و سایر اقلام تبلیغاتی و همچنین صفحه‌آرایی منشورات مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی
  • طراحی اقلام تبلیغاتی مصرفی از قبیل هدایا، اوراق اداری، تابلوهای اعلانات، تابلوهای راهنما و ...
  •  
  • معاونت فرهنگی
  • شرح وظایف:
  • وظایف معاونت فرهنگی مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را می‌توان در قالب بسترسازی و در راستای ارتقا سطح دانش و فرهنگ عمومی جامعه برای حفظ مواریث فرهنگی، تاریخی، معنوی و طبیعی کشور، گسترش دامنه شناخت داخلی و خارجی نسبت به فرهنگ و تمدن ایران، بازشناسی و معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی در عرصه ملی و بین‌المللی با بکارگیری ابزارهای قدرتمند فرهنگی، هنری و رسانه‌ای دانست.
  • سیاست‌ها و اهداف کلی:
  • انتقال و آموزش مبانی میراث فرهنگی و فرهنگ سازی در میان سطوح مختلف جامعه با عرضه تولیدات فرهنگی به منظور ارتقاء آگاهی‌­های عمومی و حفظ و صیانت از گنجینه ملی
  • هماهنگی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در سطوح مختلف ستادی و صفی
  • تدوین آیین نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تخصصی
  • ترویج همکاری‌های فرهنگی و حمایت از برنامه‌های فرهنگی به منظور حفظ هویت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور

 اداره امور فرهنگی:

  • برنامه‌ریزی و حمایت از تولید محصولات فرهنگی متنوع اعم از فیلم، تیزر، کلیپ، عکس، کتاب، کاتالوگ، بروشور و ... برای معرفی میراث فرهنگی کشور، صنایع دستی و جاذبه‌های گردشگری ایران 
  • تدوین دستورالعمل‌ها، شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های عکاسی و فیلم‌برداری وزارتخانه و نظارت بر اجرای آن (ارزیابی و کارشناسی تقاضاهای تصویربرداری از بناهای فرهنگی و ... و صدور مجوزهای لازم )
  • بررسی درخواست‌های مربوط به تصویربرداری و عکاسی از بناها، اماکن و محوطه‌های تاریخی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و صدور مجوز مطابق با آیین‌نامه‌های وضع شده در معاونت فرهنگی و براساس سیاست‌های وزارتخانه
  • بررسی و برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره‌ها، فستیوال‌ها و مسابقات عکس، فیلم و ... در حوزه‌های تخصصی وزارتخانه
  • برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌ها و مجامع فرهنگی به منظور معرفی موارد مرتبط با حوزه‌های تخصصی وزارتخانه
  • برنامه‌ریزی و نظارت برای ارائه آموزش‌های عمومی و رسانه‌ای به منظور صیانت از میراث فرهنگی کشور
  • برقراری ارتباط مستمر با سایر معاونت‌های تخصصی، موزه‌ها، کاخ-موزه‌ها و پژوهشگاه وزارتخانه به منظور نظارت به برنامه‌های فرهنگی و پرهیز از موازی‌کاری
  • سفارش و نظارت بر تهیه، تالیف، ترجمه، گردآوری، تدوین، چاپ و نشر آثار مکتوب حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و کشورهای مرتبط با حوزه فرهنگی ایران در زمینه‌های گوناگون 
  • تلاش برای ترویج فرهنگ گردشگری و حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی و ترویج مصرف صنایع دستی در میان اقشار گوناگون جامعه با استفاده از ابزارهای هنری
  • بررسی عملکرد فرهنگی ادارات کل استانی از طریق ارتباط مستمر و پایش محصولات فرهنگی استان‌ها
  • برنامه‌ریزی و سفارش تولید بسته‌های فرهنگی نفیس به منظور اهدا در مراسم و مناسبت‌های ملی و مذهبی
  • نظارت بر شیوه‌های تهیه و تکثیر محصولات فرهنگی، مولاژ و کلیه تولیدات فرهنگی
  • پیگیری وظایف و تعهدات وزارتخانه در ستادها و مجامع فرهنگی
  • برنامه‌ریزی برای ارتقاء همکاری وزارتخانه با سایر نهادهای فرهنگی کشور
  •  
  •  اداره نظارت بر امور نمایشگاه‌ها:
  • تشکیل شورای نمایشگاه‌های داخلی و خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برپایی دبیرخانه، برگزاری جلسات و پیگیری مصوبات
  • تدوین تقویم نمایشگاهی سالیانه وزارتخانه
  • تدوین و اجرای دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های اداره نظارت بر امور نمایشگاه‌ها و منطبق با استانداردهای برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها ملی و بین‌المللی در سطح وزارتخانه
  • تدوین ضوابط و شرایط واگذاری موضوعات نمایشگاهی به بخش خصوصی
  • ارزیابی، نیازسنجی و ارتقای مهارت‌های کارکنان در برپایی نمایشگاه‌ها و برگزاری جشنواره‌ها
  • ارزیابی طرح‌های ارائه شده برای صدور مجوز برپایی نمایشگاه
  • گردآوری اطلاعات، راه‌اندازی و به روزرسانی صفحه اختصاصی امور نمایشگاه‌ها در پرتال وزارتخانه
  • سازماندهی و هماهنگ کردن فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاهی
  • برنامه‌ریزی، تمهید مقدمات و اجرای نمایشگاه‌ها و هفته‌های فرهنگی در داخل و خارج از کشور
  • سیاست‌گذاری برای مشارکت و حمایت از برپایی نمایشگاه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسط سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی
  • تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌ها برای برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی داخلی و خارجی مرتبط با سیاست‌ها و وظایف وزارتخانه شرح وظایف مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی

 

 

علیرضا بای

مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی
شماره تماس : 66059013
شماره نمابر: 61063402

تماس با ما

  • شماره تماس: 66059013 و 66059014
  • شماره نمابر: 61063402
  •  
  • معاونت روابط عمومی
  • معاون روابط عمومی: سید امین صانعی
    شماره تماس: 61063400-021
    شماره نمابر: 61063402 -021
    آدرس ایمیل:
  •  
  • اداره روابط عمومی
  • رییس اداره روابط عمومی: محمد زمان صداقت 
    شماره تماس: 61063404-021
    شماره نمابر: 61063406 -021
    آدرس ایمیل: 
  •  
  • اداره اطلاع‌رسانی و افکارسنجی
  • رییس اداره: علی شفقتی
    شماره تماس: 61063387-021
    شماره نمابر: 61063388
    آدرس ایمیل: media@ichto.ir
  •  
  • معاونت فرهنگی
  • معاون فرهنگی: سعید محمودی ازناوه
    شماره تماس: 61063394 -021
    شماره نمابر: 61063402 -021
    آدرس ایمیل: farhangi@ichto.ir
  •  
  • اداره امور فرهنگی
رییس اداره: حبیبه ابراهیمی
شماره تماس: 61063365-021
شماره نمابر: 61063402-021
آدرس ایمیل: farhangi@ichto.ir
 
اداره نظارت بر نمایشگاه‌ها
رییس اداره: کورش صالحی
شماره تماس: 61063362-021
شماره نمابر: 61063402-021
آدرس ایمیل: farhangi@ichto.ir
طرح پس زمینه
اندازه اسکین
اندازه فونت