- برنامه ریزی در جهت حفظ و احیاء و حمایت از توسعه کمی و کیفی محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی در حوزه صادرات و بازار داخلی
- برنامه ریزی به منظور بررسی مطالعه و شناخت بازارهای بین المللی با هدف ارتقاء فروش داخلی و صادرات صنایع دستی
- فراهم نمودن زمینه و امکانات لازم به منظور استفاده و بهره گیری از سیستم های پیشرفته معرفی و فروش الکترونیک صنایع دستی با هدف توسعه و ارتقاء کمی و کیفی بازارهای داخلی و خارجی عرضه محصولات
- فراهم نمودن زمینه های تشویق و ترغیب هنرمندان، صنعتگران، بازرگانان، صادرکنندگان و فعالان حوزه صنایع دستی جهت حضور و مشارکت مؤثر و فعال در بازارهای داخلی و خارجی
- ایجاد زمینه های مناسب و انجام هماهنگی های لازم به منظور جلب مشارکت بخش های دولتی و غیردولتی در حوزه سرمایه گذاری داخلی و خارجی محصولات صنایع دستی
- فراهم نمودن امکانات و اتخاذ تمهیدات لازم و مناسب جهت برگزاری نمایشگاه های ملی، منطقه ای و بین المللی عمومی و تخصصی صنایع دستی در داخل کشور
- نظارت، تجزیه و تحلیل و ارزیابی چگونگی معرفی، عرضه و فروش اقلام صنایع دستی در نمایشگاه های داخلی و خارجی
- هماهنگی، همکاری و تعامل با دستگاه ها، ارگان ها، سازمان ها، تشکل های غیر دولتی مرتبط به منظور معرفی رشته ها و محصولات صنایع دستی و عرضه آنان در بازارهای داخلی و خارجی متناسب با سلیقه، نیاز و فرهنگ مصرف بازارهای هدف
- برنامه ریزی، پیگیری و فراهم آوردن امکانات لازم در جهت راه اندازی بازارچه های موقت در ایام ویژه در داخل کشور و حمایت در جهت ایجاد مراکز عرضه و فروش صنایع دستی در خارج از کشور
- برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به منظور ارائه تسهیلات در امر عرضه، فروش و صادرات صنایع دستی به همراه ارائه خدمات بازرگانی مناسب به تولیدکنندگان، فروشندگان و صادرکنندگان محصولات صنایع دستی در داخل و خارج از کشور
- برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به منظور بازنگری، به روز رسانی، نظارت و تدوین قوانین، مقررات، تفاهم نامه ها، موافقت نامه ها، دستورالعمل ها و آئین نامه ها در راستای توسعه و تسهیل فعالیت ها و مبادلات تجاری صنایع دستی
- برنامه ریزی در جهت بر پایی سمینارها، همایش ها، نشست ها و کارگاه های تخصصی برای فعالان بخش بازرگانی و صادرکنندگان کالاهای صنایع دستی پیرامون مسائل توسعه ای، بازاریابی، قوانین و مقررات تجاری و صادراتی و ...
- همکاری در تهیه بانک اطلاعات در خصوص صادرکنندگان، شرکت های تجاری فعال، نمایشگاه ها و رویدادهای فرهنگی خارج از کشور و ...
- برنامه ریزی و ارائه حمایت جهت ایجاد، تقویت و توسعه تشکل های صنفی و بازرگانی داخلی و خارجی
- برنامه ریزی در راستای ایجاد و راه اندازی صندوق های حمایت از فروش داخلی و ضمانت صادرات صنایع دستی
- برنامه ریزی و ارائه حمایت جهت حضور و مشارکت در برپایی رویدادهای فرهنگی، جشنواره ها و نمایشگاه های عرضه و فروش محصولات صنایع دستی در خارج از کشور و اعزام هیات های تجاری
- برنامه ریزی در راستای مشارکت در حراجی ها، گالری ها و اکسپوهای خارج از کشور
- برنامه ریزی جهت تدوین استاد، طرح ها و پروژه های توسعه ای
- تدوین و تنظیم تفاهم نامه ها موافقت نامه های تجاری در جهت توسعه صنایع دستی
- مطالعه و برنامه ربزی به منظور برپایی سمینارها، همایش ها، نشست ها و کارگاه های تخصصی برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی صنایع دستی پیرامون موضوعات توسعه همه جانبه صنایع دستی
- ایجاد ارتباط مداوم با مجامع و سازمان های تأثیر گذار بر روند توسعه بازرگانی صنایع دستی با هدف ارتقاء فروش و صادرات
- برنامه ریزی، پیگیری و فراهم آوردن امکانات لازم در جهت ایجاد و راه اندازی بازارچه ای دائم صنایع دستی در سطح کشور