شعار سال جهش تولید
شعار سال جهش تولید
جستجو

جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی

 

با توجه به ویژگی های صنایع دستی و هنرهای سنتی که برجسته ترین تبلور فرهنگ دینی – هنری این سرزمین و بهترین مصداق سبک زندگی اسلامی – ایرانی محسوب می شود، جای این صنایع هنری در برنامه های هنری فجر بسیار خالی بود. لذا این جشنواره در سال 1394 به اهتمام مدیران و کارشناسان معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و در تاریخ 2/9/1395 به تصویب این شورا رسید و نخستین جشنواره فجر در بهمن ماه 1395 با درخششی خیره کننده برگزار شد.

اهداف:

  • تبیین اهمیت جایگاه صنایع دستی به عنوان نمادی از فرهنگ ایرانی – اسلامی
  • نمایش آثار هنرمندان شاخص و جریان های نوین در حوزه طراحی و تولید آثار صنایع دستی
  • گردهمایی هنرمندان نخبه کشور در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی
  • معرفی و نمایش دستاوردهای هنرمندان و صنعتگران
  • توسعه و ارتقای سطح کیفی آثار صنایع دستی

معیارهای انتخاب آثار:

  • داشتن خلاقیت و نوآوری در طراحی و تولید محصول با حفظ اصالت اثر
  • به‌کارگیری مواد و مصالح مرغوب
  • اجرای با کیفیت و مطلوب

برندگان دوره‌های قبلی را می‌توانید در این پیوند مشاهده کنید.

مهر اصالت ملی و بین‌المللی صنایع دستی

صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از مهمترین مولفه‌­های فرهنگ بومی و تولید ملی کشورها محسوب می‌­شوند. این هنر-صنعت امروزه به دلیل ماهیت و ویژگی‌­هایی که دارد، با چالش‌­هایی جدی مواجه گردیده است. پدیدۀ جهانی شدن و شرایط اقتصاد یکپارچۀ جهانی، بی تردید دامنگیر صنایع دستی کشورها نیز شده است. در این میان، کشورهای در حال توسعه به علت ساختار سنتی حاکم بر اقتصاد، فرهنگ و همچنین ساختار جمعیتی، در معرض بیشترین آسیب‌ها هستند و چنانچه برای این وضعیت تدابیری اندیشه نشود حِرَف و مشاغل صنایع دستی توانایی استقامت و ادامه حیات نخواهند داشت. این شرایط دست­اندرکاران و حامیان فرهنگی را بر آن داشته تا به منظور صیانت از حقوق تولیدکنندگان صنایع دستی و استمرار و ادامه حیات آن تدابیری بیندیشند.

معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با عنایت به اهمیت این هنر-صنعت، به ویژه نقش و جایگاه اقتصادی آن و همچنین به دنبال برنامۀ داوری بین­‌المللی مُهر اصالت صنایع دستی و مشارکت ایران در برنامۀ مذکور از سال 1386 طی  هفت دوره، مصمم به برگزاری برنامه‌­ای موسوم به داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی شده تا مقدمه‌­ای باشد بر برنامۀ داوری بین‌­المللی مُهر اصالت صنایع دستی. برهمین اساس راهنمای برگزاری داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی در سال 1390 به کلیه استان­‌های کشور ارسال شد و متعاقب آن یک دوره داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی در کشور برگزار شد. در همین راستا به منظور اصلاح و ارتقای این برنامه، دستورالعمل حاضر جهت اجرای بهینۀ «داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی» در اختیار معاونت­‌های صنایع دستی استان­‌ها قرار می­‌گیرد. در اين دستورالعمل معاونت صنايع دستی و هنرهای سنتی با عنوان ستاد و معاونت­‌های صنایع دستی استانی با عنوان استان ناميده شده‌­اند.

اهداف

  1. کمک به ارتقاء و بهبود کیفی محصولات تولیدی بر اساس معیارهای تعیین شده
  2. ايجاد رقابت سالم بين صنعتگران و هنرمندان كشور
  3. تسهيل در شناسايی، انتخاب و معرفی محصولات برگزيده برای شرکت در برنامۀ داوری بین‌­المللی مُهر اصالت صنایع دستی
  4.  ارتباط و تعامل بيشتر با هنرمندان و صنعتگران استان از طريق كارشناسان رابط
  5. ايجاد انگيزه برای بروز استعداد، نوآوری و خلاقيت در توليد صنايع دستی
  6. كمك به بازاريابي صنايع دستی با قيمت تمام شدۀ مناسب
  7. تشویق و ترغیب برای استفاده از بسته بندی مناسب
  8. ايجاد انگيزه برای رعايت شاخص های بازاريابی داخلی و خارجی درتوليدات صنايع دستی
  9. كاربردی کردن محصولات با حمايت از خلاقيت فردی و ابتكار درطراحی توليدات صنايع دستی
  10. افزایش انگيزۀ خريد محصولات با کیفیت صنایع دستی در بين مصرف كنندگان

معیارهای ارزیابی محصولات

به منظور ارزیابی دقیق محصولات، حفظ جنبه‌­های تخصصی و ارتقای سطح اعتبار برنامۀ مهر اصالت ملی، محصولات تأیید شده بر اساس معیارها و پیش‌­شرط‌­های زیر مورد بررسی قرار می‌­گیرند و موفق به دریافت مهر اصالت می‌شوند.

  • مرغوبیت
  • اصالت
  • نوآوری
  • قابليت بازاریابی و عرضه در بازار
  • برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهر اصالت ملی و بین‌المللی، به این پیوند مراجعه کنید. 
طرح پس زمینه
اندازه اسکین
اندازه فونت