به گزارش میراث آریا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، جلسه دیدار وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و تعدادی از مدیران این وزارتخانه با معاون اول رئیس جمهوری عصر امروز شنبه ۲۲ شهریور ۹۹ برگزار شد.
در این جلسه دکتر اسحاق جهانگیری با اشاره به ویژگیها و جاذبههای متعدد گردشگری ایران گفت: «ایران از ویژگیهای منحصر به فرد تمدنی و تاریخی برخوردار است و بسیاری از گردشگران جهان علاقهمند هستند از طبیعت، جنگلها، سواحل و سایر جاذبههای مذهبی، تاریخی و تمدنی ایران بازدید کنند.»
معاون اول رئیس جمهوری همچنین با اشاره به آثار و پیامدهای شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: «امروز در دورهای خاص از نظر گردشگری قرار گرفتهایم و صنعت گردشگری در یکی از سختترین شرایط قرار گرفته است زیرا توصیههای پزشکی در کشورها مبنی بر در خانه ماندن و به مسافرت نرفتن باعث شده تا صنعت گردشگری و فعالان این عرصه دچار آسیبها و خسارات مالی فراوانی شوند.»
دکتر جهانگیری با تأکید بر اهمیت توسعه صنعت گردشگری در ایران تصریح کرد: «امروز که کشور با محدودیت درآمدهای ارزی و تحریم فروش نفت مواجه است، توسعه گردشگری و درآمدهای حاصل از این صنعت میتواند بخشی از نیازهای ارزی را مرتفع کرده و ضمن ایجاد فرصتهای شغلی، درآمدهای مردم را نیز افزایش دهد.»
معاون اول رئیس جمهوری با قدردانی از دیدگاه مقام معظم رهبری نسبت به صنعت گردشگری و ترسیم هدفگذاری جذب سالانه ۲۰ میلیون گردشگر به کشور بر اساس سند چشمانداز، اظهار کرد: «دیدگاه حمایتی مقام معظم رهبری به صنعت گردشگری میتواند تا حد زیادی مسیر توسعه گردشگری را هموار ساخته و موانع را از پیش روی بردارد.»
او با اشاره به اقدامات انجام شده طی سالهای اخیر در راستای توسعه صنعت گردشگری سلامت و نیز گردشگری زیارت، افزود: «خوشبختانه بسیاری از زیرساختهای لازم برای جذب گردشگران در کشور فراهم شده است و امروز وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی باید به دنبال تحقق اهداف بزرگتر باشد و بتواند سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد.»
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: «تدوین پیشنویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران توسط وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نشان میدهد که این وزارتخانه برای آینده گردشگری کشور طرح و برنامه دارد که این تلاش جای قدردانی دارد.»
دکتر جهانگیری افزود: «پس از تصویب پیشنویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران لازم است برنامهریزی دقیقی برای ارائه و معرفی مناسب آن به جامعه انجام شود تا بازخوردها و تأثیرات آن در سطح داخلی و بینالمللی مثبت و گسترده باشد.»
معاون اول رئیس جمهوری از وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خواست امروز که تقریباً همه کسب و کارها در سایه رعایت پروتکلهای بهداشتی فعال شدهاند، از طریق هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا، دستورالعملهای بهداشتی لازم برای استمرار فعالیت بخش گردشگری را نیز تدوین کنند تا هر چه سریعتر شاهد فعال شدن مجدد صنعت گردشگری و نیز رعایت دستورالعملهای بهداشتی به صورت توأمان در کشور باشیم.
خسارت ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی ناشی از شیوع کرونا به صنعت گردشگری
در این جلسه دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نیز گزارشی از وضعیت صنعت گردشگری در کشور و آسیبهای ناشی از شیوع کرونا بر اقتصاد این صنعت ارائه کرد و گفت: «بر اساس ارزیابی و برآوردهای انجام شده میزان خسارت صنعت گردشگری در کشور تا پایان مردادماه ۱۲۰ هزار میلیارد ریال بوده است.»
او افزود: «با توجه به اینکه بسیاری از استانهای کشور جزو مقاصد گردشگران داخلی و خارجی محسوب میشوند، پیامدهای ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی صنعت گردشگری در کشور، آسیبهای جدی به معیشت و سفره مردم در این استانها وارد کرده و آژانسهای مسافرتی، هتلها و واحدهای بومگردی متحمل خسارات جدی شدهاند.»
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی همچنین با یادآوری اینکه در سال ۱۳۹۸ تعداد هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی وارد کشور شده است، گفت: «این در شرایطی است که متوسط رشد جهانی گردشگری پنج درصد بوده و ایران رشد ۵۲ درصد را تجربه کرده است، از این رو با توجه به استمرار تعطیلیهای اجباری ناشی از شیوع کرونا امروز نیازمند حمایت ویژه دولت از صنعت گردشگری هستیم تا زحمات و دستاوردهای گذشته از بین نرود.»
او همچنین با اشاره به تدوین پیشنویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران، تصریح کرد: «برای تدوین این سند با تعداد زیادی از اساتید، صاحبنظران و متخصصان عرصه فرهنگی، ادبی و تاریخی کشور مشورت شده و تلاش شده است که سندی جامع و مناسب برای معرفی مناسب گردشگری ایران تدوین شود تا به عنوان برند گردشگری ایران در ذهن مخاطبان جای گیرد.»
دکتر مونسان همچنین از تدوین برنامه اقدام ملی گردشگری ذیل سند راهبردی توسعه گردشگری کشور به صورت مشترک با سازمان جهانی گردشگری و یونسکو برای افق ۱۰سال آتی خبر داد.
در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل و مشکلات صنعت گردشگری در کشور و نیز پیشنویس سند راهبردی هویت برند ملی گردشگری ایران مقرر شد وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی گزارشی جامع از این سند را در یکی از جلسات هیئت دولت برای تصمیمگیری مطرح کند.