به گزارش خبرنگار میراثآریا، در این مراسم که دکتر علیاصغر مونسان وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، ولی تیموری معاون گردشگری و محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشتند، مسائل مربوط به همکاریهای دو جانبه در راستای تحقق اهداف سند راهبردی توسعه گردشگری و توسعه فعالیتهای گردشگری ساحلی و دریایی مطرح شد.
مونسان با خوشامدگویی به حضار ابراز امیدواری کرد که این تفاهمنامه به پیشبرد ماموریتهای دو وزارتخانه در حوزه دریایی و ساحلی کمک کند.
او با بیان اینکه در هر سه حوزه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نقاط تلاقی زیادی با وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، افزود: «به طور حتم کمکهای وزارت راه و شهرسازی میتواند به انجام هر چه بهتر ماموریتها در این سه حوزه کمک کند. در گذشته همکاریهای خوبی بین این دو وزارتخانه وجود داشته که امیدوارم در آینده بیشتر شود.»
دکتر مونسان تنوع بخشیدن به محصولات گردشگری و خروج از گردشگری تک محصولی را از جمله اهداف مورد پیگیری در دولت دوازدهم عنوان کرد و گفت: «در گذشته بیشتر گردشگری تاریخی و فرهنگی مورد توجه بود و با قاطعیت میتوان گردشگری اکوتوریسم و طبیعتگردی را محصول تلاشها و اقدامات دولت تدبیر و امید دانست.»
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تصریح کرد: «استفاده از ظرفیتهای طبیعی کشور را در کنار ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی مورد توجه قرار دادیم که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت و موجب ایجاد حجم بالای اشتغال در سراسر کشور و ایجاد نشاط در مناطق محروم شد.»
افزایش تجهیزات دریاییتفریحی مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد
اقدامات انجامشده در حوزه گردشگری کشاورزی و معدن از دیگر نکاتی بود که دکتر مونسان در ادامه به آنها اشاره کرد و گفت: «این تنوعبخشی در گردشگری از دغدغههای اصلی و اولویتهایی بود که تحقق پیدا کرده و با توجه به ظرفیت بینظیر کشور در حوزه گردشگری دریا نیز توسعه آن در اولویت ماموریتهای وزارتخانه قرار گرفته است.»
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با تاکید بر اهمیت افزایش تجهیزات دریاییتفریحی، بیان کرد: «اقدامات خوبی در حوزه گردشگری دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است. با توجه به پتانسیلهای دریایی در شمال و جنوب کشور همچنین امکانات خوبی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، میتوان موضوع تجهیزات دریاییتفریحی را بهطور جدی پیگیری و مورد توجه قرار داد.»
راهاندازی خطوط دریایی بین ساحل و جزایر و بین جزایر
او راهاندازی خطوط دریایی بین ساحل و جزایر و بین جزایر را از دیگر نکات با اهمیت در توسعه گردشگری دریایی دانست و افزود: «آمادگی داریم که پکیجهایی را هم برای اقامتهای شبانه و هم ترددهای روزانه تعریف کنیم. اگر بتوانیم این خطوط را راهاندازی و شناوریهای مورد نیاز را تامین کنیم علاوه بر موضوع گردشگری بر کاهش ترافیکی شهرها در ایام پیک کمک زیادی میشود.»
حمایت از ساخت هتلهای دریایی در شمال و جنوب و آمدن کروزهای بینالمللی از دیگر نکات مورد اشاره دکتر مونسان در این جلسه بود که میتواند مورد استقبال گردشگران قرار گیرد و موجب جلوگیری خروج ارز از کشور شود.
حفظ هنر لنجسازی
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مغفول نماندن هنر لنجسازی را نیز بهعنوان یکی از دغدغههای وزارت متبوعش مطرح کرد و گفت: «هنر لنجسازی در سطح ملی ثبت شده است و این نگرانی وجود دارد که مصوبه دولت درباره نوسازی ناوگان دریایی موجب از بین رفتن هنر لنجسازی شود. ز این هنر و میراث ملی باید پشتیبانی شود و اگر نیاز به اصلاحی در آییننامه است این کار صورت گیرد.»
دکتر مونسان در پایان ابراز امیدواری کرد که با این توافقنامه و همکاری دو وزارتخانه شاهد رونق و توسعه گردشگری دریایی در کشور باشیم و استفاده از سواحل بهعنوان یکی از جذابترین بخشهای گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.
گردشگری دریایی به یک جریان پایدار منجر شود
در ادامه اسلامی با بیان اینکه آنطور که بایسته بوده زمینه برای استفاده سازماندهی شده مردم از ظرفیت دریا و سواحل مهیا نشده است، افزود: «مردم میتوانند با رعایت شئونات از موهبت دریا و زیباییهای طبیعی استفاده دلچسبی داشته باشند. ما زیرساختها را به گونهای فراهم نکردیم که این شرایط محیا شود.»
او کارآمدسازی بنادر و حرکت به سمت بنادر نسل سوم را به عنوان اولیتهای وزارت راه و شهرسازی در این دوره نام برد و افزود: «نقشه راهی برای توسعه بنادر کوچک و بنادر گردشگری همچنین استفاده از ظرفیت دریا هم در اشتغالزایی و هم تفریحی آماده کردهایم. داشتن یک برنامه مدون و سازمان یافته برای پیشرفت و توسعه سواحل و استفاده از تفریحات دریایی موضوعی است که در این مقطع مورد توجه ما قرار دارد.»
او با اشاره به اهمیت برنامه مدون برای توسعه سواحل و استفاده از دریا، افزود: «در این راستا باید انضباط همراه با مسئولیت وجود داشته باشد و گردشگری دریایی به یک جریان پایدار منجر شود. با سازوکارهایی مورد نیاز باید مسافرت دریایی به عنوان یک وسیله ایمن وپابرجا مورد توجه قرار بگیرد و همواره سفر دریایی برقرار باشد.»
او با اشاره به دستور کار قرار گرفتن طرح نوسازی ناوگان دریایی برای ارتقای وضعیت کشتیها و شناورهای کوچک، بیان کرد: «مصوبه این موضوع دو ماه قبل در هیئت دولت مطرح شد اما نباید با تبدیل شناورهای چوبی به فلزی صنعت لنجسازی از مدار خارج شود. این هنر که یک سبقه تاریخی دارد باید در یک چاچوب و الگوی جدید تعریف شود و در صنعت گردشگری مورد استفاده قرار گیرد که این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.»
وزیر راه و شهرسازی، کنترل و ساماندهی رفت وآمد شناورهای بدون مجوز و شناسنامه، ایجاد مارینا، ایجاد و ساماندهی محیطها و پلاژهای ویژه بر اساس الگوهای سازمان بنادر، طرح جامع پیوند شهر و بندر، را از جمله رویکردهای دارای اولویت سازمان بنادر و دریانوردی نام برد و ابراز امیدواری کرد با این اقدامت اقتصاد دریا و اشتغال دریا رونق بگیرد.
ارتباط تنگاتنگ بین دو وزارتخانه
تیموری نیز به گستردگی همکاری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: «در ایجاد و احداث زیرساختها ارتباط تنگاتنگی بین این دو وزارتخانه وجود دارد داریم. ماموریتها و خدمات یکی است و آن رضایت مسافران و گردشگران است.»
او با اشاره به اهمیت تنوعبخشی به محصولات گردشگری افزود: «خارج شدن از تک محصولی بودن گردشگری همواره مورد تاکید دکتر مونسان بوده است بر همین اساس در حوزه گردشگری دریایی برنامهریزیها، راهکارها و آسیبشناسیها انجام شده و کمیتهای در این ارتباط شکل گرفته است.»
معاون گردشگری تصریح کرد: «در گذشته صرفا روی گردشگری تاریخی و فرهنگی و نقاط خاصی برای گردشگران ورودی تمرکز شده بود و گردشگری دریایی که یکی از ظرفیتهای مهم کشور است مغفول مانده بود.»
او با اشاره به برنامه هفتم و منویات مقام معظم رهبری در خصوص ارتقای ظرفیت گردشگری دریایی بیان کرد: «کمیته فنی مشترکی در این راستا تشکیل شده است و شیوهنامه، نحوه صدور مجوزهای گردشگری دریایی، آموزش،تبادل تجربه، مجوز ساخت و سازها از جمله اهداف تعریف شده برای این کمیته است.»
تیموری همچنین به محول شدن محوریت همکاریهای گردشگری پنج کشور ساحلی دریای خزر به وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: «در حال نهایی کردن توافقنامه مشترک با وزارت امور خارجه هستیم. قرار است اولین اجلاس وزرای گرشگری این پنج کشور ساحلی در استان گلستان برگزار شود.»
معاون گردشگری در پایان یادآور شد: «اگر هماهنگ و با اتکا با ظرفیتهای موجود حرکت کنیم در بعد بینالمللی هم میتوانیم موفق عمل کنیم.»
پتانسیل بالای کشور در گردشگری دریایی
راستاد نیز با ابراز امیدواری که امضای این تفاهمنامه به تقویت گردشگری دریایی منتهی شود، افزود: «داشتن ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور نشانگر پتانسیل بالای کشور در حوزه گردشگری طبیعیدریایی است. امیدواریم که با همکاریهای دو طرفه در زیرساختها، تجهیزات و امکانات گردشگری دریایی کمبودی دراین حوزه نداشته باشیم.»
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت مسافری دریایی در بنادر شمال و جنوب کشور را ۲۴,۸میلیون نفر در سال عنوان کرد و گفت: « بر اساس اهداف و توسعههایی که در حال انجام است این میزان در سال آینده به ۲۰۵ میلیون نفر خواهد رسید. همچنین در حال حاضر ۵۷ کشتی مسافربری با ۷۵۰۰ صندلی در کشور فعالیت دارد و عمدتا در مسیر بندرعباس به جزیره قشم تردد دارند.»
در ادامه راستاد به برخی دیگر از ظرفیتها و اقدامات انجام شده اشاره و ابراز امیدواری کرد به واسطه این تفاهمنامه و تعاملی که شکل میگیرد کشور در حوزه گردشگری دریایی نقیصهای نداشته باشد.
توسعه فعالیتهای گردشگری ساحلی و دریایی در قالب طرحها و برنامههای سازگار با محیط زیست، ایجاد زمینههای لازم برای همکاری و تبادل دانش و اطلاعات و نیز کمک به تولید محتوا بهمنظور توسعه منابع گردشگری ساحلی و دریایی کشور و همکاری در راستای ارتقای فرهنگ استفاده گردشگری از دریا بهعنوان ابزاری برای افزایش نشاط اجتماعی، تنوعبخشی به درآمد ساحلنشینان و معرفی ظرفیتهای بالقوه و بالفعل دریا از موضوعات این تفاهمنامه بود.