اقدامات پیشگیری از فساد در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی
معاونتها و بخشهای مختلف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اقدامات پیشگیری از فساد در سال 98 را اعلام کردند.
به گزارش میراث آریا، معاونت صنایع دستی برای پیشگیری از فساد اقداماتی همچون فعال سازی سامانه هوشمند معاونت صنایع دستی به منظور ثبت مجوزهای تولیدی صنایع دستی انجام داده است، ضمنا امور مربوط به تسهیلات از طریق سامانه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ثبت نام متقاضیان انجام میشود.
در خصوص تسهیلات از محل کمکهای فنی اعتباری، پس از تأیید توسط معاون و مدیرکل استان و تکمیل فرم توجیه فنی اقتصادی تأیید نهایی توسط این معاونت انجام می شود.
اقدامات پیشگیری از فساد در معاونت میراثفرهنگی
معاونت میراث فرهنگی برای پیشگیری از فساد اقداماتی به شرح ذیل انجام داده است:
1-اجرای پروژه بلیت الکترونیک در 72 موزه و اماکن فرهنگی و تاریخی کشور با بیشترین تعداد بازدیدکننده و همکاری با مرکز فناوری اطلاعات وزارتخانه
2-راه اندازی سامانه جامع اطلاعات اموال منقول تاریخی و فرهنگی(جام)
3-تهیه و تدوین دستورالعمل های تخصصی در امور مرتبط با اموال و حفاظت و مرمت اموال منقول فرهنگی تاریخی
4-انجام فرآیند انتخاب پیمانکاران برای پروژه های ساماندهی و حفاظت و مرمت برای هزینه کرد اعتبارات ابلاغی از سوی اداره کل موزه ها از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت
5-طرحی و تهیه فرم تأییدیه نهایی عملیات حفاظت و مرمت اموال فرهنگی تاریخی
6-تهیه و تدوین دستورالعمل های تخصصی در حوزه فنی برای شفاف سازی و پیشبرد عملی تر و منطقی تر امور عمرانی شامل (دستورالعمل های ابلاغ شده به کل کشور در چهار حوزه)
7-راه اندازی سامانه پرونده الکترونیک مدیریت، حفاظت و احیای آثار تاریخی
8-تشکیل کمیته تخصصی بررسی طرح های توسعه و عمران کشور
9-تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی ثبت آثار ملی
10-تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی تعیین حرایم آثار ملی
11-تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی بررسی اعتراض مالکان به ثبت اثر
12-تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل تعیین آثار واجد ارزش فرهنگی و تاریخی
13-تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل مشارکت دستگاههای اجرایی در معرفی و ترویج میراث فرهنگی ناملموس
اقدامات پیشگیری از فساد در معاونت سرمایهگذاری و امور مجلس
اقدامات و عملکرد معاونت سرمایهگذاری و امور مجلس در خصوص گزارش پیشگیری از فساد اداری به شرح ذیل است:
1-شناسایی گلوگاه فساد با همکاری دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات
2-الکترونیکی کردن فرآیند صدور مجوز و نظارت بر پروژه ها با همکاری دفتر فناوری اطلاعات
3-نظر به ضرورت تعیین تکلیف، ساماندهی، احداث و واگذاری اردوگاههای گردشگری(کمپ ها)، پیرو دستور مقام عالی وزارتخانه به استناد آیین نامه «ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر آنها اقدام به تهیه و تدوین پیش نویس دستورالعمل» نحوه احداث، تکمیل، تجهیز و بهرهبرداری از اردوگاههای گردشگری (کمپها) را کرده است، هم اکنون دستورالعمل فوق در مرحله تأیید نهایی و ابلاغ است.
4-مشارکت با معاونت توسعه مدیریت در اجرای ماده 27 قانون الحاق مقررات مالی دولت مصوب 1393 مجلس شورای اسلامی در راستای واگذاری اردوگاههای گردشگری سراسر کشور به بهرهبردار بخش خصوصی
5-راه اندازی سامانه نظارت بر پروژه های زیرساخت تأسیسات گردشگری و ارتباط آن با دانش فنی کارکنان به منظور جلوگیری از فساد اداری و نیز تدوین دستورالعمل توزیع اعتبارات زیرساختی به پروژه های گردشگری
6-تدوین دستورالعمل های مرتبط با حوزه اعتبارات و شفاف سازی در انجام امور و فعالیت های مربوطه
7-افزایش رضایتمندی خدمت گیرندگان و احقاق حقوق و احترام به ارباب رجوع
8-برقراری نظام شایسته سالاری در انتخابها و انتصابها
9-تقویت مشارکت و فعالیت بخشهای غیر دولتی با رفع موانع انحصاری در فعالیتهای اقتصادی، اجرایی و توسعهای
10-تدوین نظام حقوقی مؤثر برای پیشگیری و مبارزه با فساد و افزایش سلامت در اتخاذ تصمیمات، اقدامات و فعالیتهای دستگاههای دولتی و عمومی
11-راه اندازی سایت OMTM.IR و درج اخبار مرتبط با فعالیتها و اقدامات تشکلهای مردمنهاد در سراسر کشور با تکیه بر نقش دیدبانی آنها کمک شایانی به موضوع میکند.
12-پیگیری اجرای قوانین و مقررات تسهیل کننده موجود از سوی دستگاههای اجرایی به عنوان بخشی از مشوقهای قانونی حوزه سرمایهگذاری در صنعت گردشگری که زمینه ورود سرمایهگذاران را به این بخش از مشوقهای قانونی حوزه سرمایهگذاری در صنعت گردشگری که زمینه ورود سرمایه گذاران را به این بخش فراهم خواهد کرد
13-اجرایی شدن آیین نامه سنجش اعتبار مصوب 86/12/22 به عنوان راهکار قانونی بررسی شاخصهای متقاضیان در بانکهای عامل و اخذ مجوز از هیئت دولت مبنی بر رائه گزارش نظام سنجش اعتبار در فرآیند پذیرش تقاضای سرمایهگذارانی تأمین زمین یا تغییر کاربری از سوی دستگاههای دولتی را خواستار باشند.
اقدامات پیشگیری از فساد در اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری
اقدامات اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در خصوص آگاه سازی و اطلاع رسانی به مراجعان برای جلوگیری از فساد به شرح ذیل است:
1-صدور بخشنامه نظارتی به ادارات کل استان ها به منظور اطلاع رسانی و آگاه سازی مسافران و گردشگران با هدف جلوگیری از واریز وجوه و هزینه های سفر به حساب شخصی افراد، زیرا مبالغ و هزینه های اجرای تور فقط باید به حساب شرکت یا مدیر دفتر(حقیقی) واریز شود.
2-ارسال بخشنامه برای تأکید بر رعایت موازین اخلاقی و اسلامی و مقررات حاکم بر کشور در محل دفاتر شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری و نیز در حین اجرای تور و همچنین در تمام مراکز و تأسیسات گردشگری.
3-ارسال بخشنامه در ششم اسفند 98 در خصوص نظارت بر عملکرد دفاتر، شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری در زمینه توجه به رعایت قوانین و مقررات مرتبط و پایبندی به مفاد منشور حقوق شهروندی در ارائه خدمات به گردشگران و تشدید نظارت های دوره ای و ضرورت استفاده از راهنمایان دارای کارت مجاز از این وزارتخانه.
4-ابلاغ بخشنامه برای استرداد وجه در زمان های بحرانی و اعلام سراسری از سوی دولت و دستگاه های متولی.
5-اعلام بخشنامه های فوری در خصوص عدم تردد و مسافرت به داخل و خارج از کشور در حالت فوق العاده.
6-راه اندازی سامانه آماری تأسیسات گردشگری به منظور نظارت دقیق و حفظ حقوق شهروندی و جلوگیری از فساد
7-جلوگیری از هرگونه گران فروشی و کم فروشی در تأسیسلت گردشگری دارای مجوز از این وزارتخانه با توجه به نظارت مستمر.
8-بررسی نرخنامه های ابلاغی و واچر تأسیسات برای رعایت نرخ مصوب و حفظ حقوق مسافران.
9-اخطار کتبی به تأسیسات متخلف برای رفع نواقص و ارائه سرویس مناسب و به موقع به مسافران در راستای صیانت از حقوق شهروندی.