مهر اصالت ملی و بینالمللی صنایع دستی
صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از مهمترین مولفههای فرهنگ بومی و تولید ملی کشورها محسوب میشوند. این هنر-صنعت امروزه به دلیل ماهیت و ویژگیهایی که دارد، با چالشهایی جدی مواجه گردیده است. پدیدۀ جهانی شدن و شرایط اقتصاد یکپارچۀ جهانی، بی تردید دامنگیر صنایع دستی کشورها نیز شده است. در این میان، کشورهای در حال توسعه به علت ساختار سنتی حاکم بر اقتصاد، فرهنگ و همچنین ساختار جمعیتی، در معرض بیشترین آسیبها هستند و چنانچه برای این وضعیت تدابیری اندیشه نشود حِرَف و مشاغل صنایع دستی توانایی استقامت و ادامه حیات نخواهند داشت. این شرایط دستاندرکاران و حامیان فرهنگی را بر آن داشته تا به منظور صیانت از حقوق تولیدکنندگان صنایع دستی و استمرار و ادامه حیات آن تدابیری بیندیشند.
معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با عنایت به اهمیت این هنر-صنعت، به ویژه نقش و جایگاه اقتصادی آن و همچنین به دنبال برنامۀ داوری بینالمللی مُهر اصالت صنایع دستی و مشارکت ایران در برنامۀ مذکور از سال 1386 طی هفت دوره، مصمم به برگزاری برنامهای موسوم به داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی شده تا مقدمهای باشد بر برنامۀ داوری بینالمللی مُهر اصالت صنایع دستی. برهمین اساس راهنمای برگزاری داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی در سال 1390 به کلیه استانهای کشور ارسال شد و متعاقب آن یک دوره داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی در کشور برگزار شد. در همین راستا به منظور اصلاح و ارتقای این برنامه، دستورالعمل حاضر جهت اجرای بهینۀ «داوری مهر اصالت ملی صنایع دستی» در اختیار معاونتهای صنایع دستی استانها قرار میگیرد. در اين دستورالعمل معاونت صنايع دستی و هنرهای سنتی با عنوان ستاد و معاونتهای صنایع دستی استانی با عنوان استان ناميده شدهاند.
اهداف
- کمک به ارتقاء و بهبود کیفی محصولات تولیدی بر اساس معیارهای تعیین شده
- ايجاد رقابت سالم بين صنعتگران و هنرمندان كشور
- تسهيل در شناسايی، انتخاب و معرفی محصولات برگزيده برای شرکت در برنامۀ داوری بینالمللی مُهر اصالت صنایع دستی
- ارتباط و تعامل بيشتر با هنرمندان و صنعتگران استان از طريق كارشناسان رابط
- ايجاد انگيزه برای بروز استعداد، نوآوری و خلاقيت در توليد صنايع دستی
- كمك به بازاريابي صنايع دستی با قيمت تمام شدۀ مناسب
- تشویق و ترغیب برای استفاده از بسته بندی مناسب
- ايجاد انگيزه برای رعايت شاخص های بازاريابی داخلی و خارجی درتوليدات صنايع دستی
- كاربردی کردن محصولات با حمايت از خلاقيت فردی و ابتكار درطراحی توليدات صنايع دستی
- افزایش انگيزۀ خريد محصولات با کیفیت صنایع دستی در بين مصرف كنندگان
معیارهای ارزیابی محصولات
به منظور ارزیابی دقیق محصولات، حفظ جنبههای تخصصی و ارتقای سطح اعتبار برنامۀ مهر اصالت ملی، محصولات تأیید شده بر اساس معیارها و پیششرطهای زیر مورد بررسی قرار میگیرند و موفق به دریافت مهر اصالت میشوند.
- مرغوبیت
- اصالت
- نوآوری
- قابليت بازاریابی و عرضه در بازار
- برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهر اصالت ملی و بینالمللی، به این پیوند مراجعه کنید.