اداره کل نظارت وارزیابی خدمات گردشگری
1- تهیه و تدوین ضوابط و مقررات و بهنگام سازی استانداردها و شاخص های مرتبط برای نظارت و اداره تاسیسات و موسسات گردشگری
2- نظارت و ارزیابی بر بکارگیری ساز و کارهای جدید بهینه سازی خدمات به گردشگران در تاسیسات و موسسات گردشگری
3- تهیه، تدوین و تنظیم موازین و مقررات صدور مجوز تاسیس، اداره و انحلال موسسات و اماکن اقامتی
4- نظارت و بررسی مستمر بر فعالیت تشکل های صنفی بر پایه سیاستهای کلی نظام اداری
5- رسیدگی به شکایات واصله از تاسیسات (مصادیق ماده 1 آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی، نرخ گذاری و نظارت بر فعالیت آن ها/ اصلاحیه 1384) و موسسات و تشکیل کمیسیون عالی تجدید نظر
6- اعمال نظارت عالیه بر امور صدور و تمدید مجوزها، گواهینامه ها و پروانه های بهره برداری تأسیسات و موسسات گردشگری
7- نظارت بر اجرای استاندارد سازی و درجه بندی تأسیسات و مؤسسات گردشگری
8- بررسی و نظارت بر فعالیت های تأسیسات گردشگری در حوزه فضای مجازی
9- بررسی تعرفه پیشنهادی خدمات تأسیسات گردشگری و صدور تأییدیههای لازم در این خصوص
10- هماهنگی و هدایت به منظور تهیه و ارایه ضوابط و مقررات صدور مجوز، ایجاد دفاتر و مراکز خدماتی و مدیران و راهنمایان مسافرتی فعالیت مدیران و راهنمایان تورهای گردشگری
11- بررسی و نظارت بر صدور کارت جهت متقاضیان راهنمای تور، مجوز بند ب و مدیران فنی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری
12- بکارگیری تجارب و دستاوردهای علمی گردشگری مراکز دانشگاهی و سایر کشورها، بخصوص کشورهای اسلامی در چگونگی درجه بندی و نظارت بر تأسیسات و مؤسسات گردشگری
13- فراهم نمودن بستر مناسب در راستای مشارکت بخش خصوصی جهت نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری با استاندارد لازم و تسهیل روند مربوطه
14- تهیه و تدوین مقررات، ضوابط ارزیابی عملکرد، صدور تایید برای فعالیت اماکن و تاسیسات گردشگری و نظارت مستمر بر نحوه اجرا و رعایت موازین، تطبیق استانداردها و نظام های درجه بندی مورد عمل
15- ارایه پیشنهاد جهت تهیه و تدوین ضوابط و مقررات مورد نیاز برای ایجاد، نظارت و اداره تاسیسات گردشگری
16- تشکیل کمیسیون های درجه بندی با ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استانها و اعزام نماینده دفتر جهت شرکت در کمیسیون
17- صدور کُد برای کارشناسان ارزیابی، سرگروه های ارزیابی و مدیران فنی برای اجرای طرح تطبیق
18- شناسایی دفاتر غیر مجاز و اقدام برای توقف فعالیت آنان
19- شناسایی نقاط ضعف، کمبودها و نیازهای دفاتر خدمات مسافرتی و تاسیسات گردشگری
20- بررسی و تأیید اسامی پیشنهادی تأسیسات و مؤسسات گردشگری
21- بررسی و اعلام نظر در ارتباط با به کار گیری شیوه های نوین خدمات اقامتی و پذیرایی
22- تشکیل پایگاه داده های آماری تأسیسات و مؤسسات گردشگری
23- هماهنگی با دستگاه های اجرایی ذیربط جهت استفاده از تجهیزات شبکه های ماهوارهای در تأسیسات گردشگری کشور
24- گردآوری آمار و اطلاعات لازم در ارتباط با اماکن و تاسیسات گردشگری
25- نظارت عالیه بر صدور کارت مدیریت تاسیسات گردشگری و گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری
26- انجام اقدامات و هماهنگی های لازم جهت حل و رفع مسائل و مشکلات مطروحه از سوی تأسیسات، مؤسسات و راهنمایان گردشگری
27- برنامه ریزی و هماهنگی لازم برای اعمال نظارت عالیه بر عملکرد کمیسیون های فنی نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی استان ها
28- بررسی پرونده متقاضیان کارت راهنمایان تور، مدیران فنی دفاتر خدماتی مسافرتی و صدور کارت برای آنها
29- تهیه و تدوین ضوابط درجه بندی و بررسی نرخ های خدمات راهنمایان، دفاتر و موسسات گردشگری
30- بررسی درخواست صدور و تمدید مجوزهای موسسات و متقاضیان بند (ب) از طریق سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری
31- بهره برداری از تجربیات گردشگری سایر کشورها، بخصوص کشورهای اسلامی در چگونگی درجه بندی تاسیسات و موسسات گردشگری و ارایه و تدوین ضوابط و استانداردها برای فعالیت های جدید در حوزه گردشگری
32- بررسی درخواست متقاضیان عاملین تطبیق و انتخاب حائزین شرایط در این زمینه
33- تهیه و تدوین ضوابط و مقررات مربوط به رعایت حقوق مشتریان و گردشگران
34- تهیه و تدوین ضوابط و مقررات مربوط به رعایت حقوق بهره برداران تاسیسات و موسسات گردشگری
35- تهیه و تدوین موازین و مقررات صدور مجوز بهره برداری تاسیسات، موسسات و فعالیت دفاتر گردشگری
36- تهیه و تدوین ضوابط و استانداردها و معیارهای کیفی مدیران فنی و راهنمایان تورهای گردشگری
37- بررسی و بازنگری در خصوص ساماندهی وضعیت آیین نامه صدور مجوز بند (ب) و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و به روز کردن اطلاعات
38- اظهارنظر در خصوص رعایت ضوابط و مقررات فنی و مهندسی تاسیسات و اماکن گردشگری
39- بررسی و جذب شرکت های مجری سیستم استانداردسازی کیفیت خدمات، به عنوان مشاور برای تطبیق استانداردها